Werkwijze
Op OBS Lyts Libben werken we in de groepen 1, 1/2, 3, 4, 5/6 en 7/8. We richten ons onderwijsaanbod en werkwijze in op dat wat passend is bij de onderwijsbehoeften die kenmerkend zijn voor onze populatie leerlingen. Voor alle vakken werken we met moderne methoden die uitdagend zijn en de kerndoelen voor het primair onderwijs dekken.
Alle groepen werken iedere dag/week volgens een vast dag- en weekrooster waarin alle vakken aan bod komen. We streven ernaar onze kinderen de basisvaardigheden voor Nederlandse Taal en rekenen goed te leren. Vandaar dat we in ons aanbod ongeveer 70% van de totale onderwijstijd besteden aan de basisvakken (rekenen, taal, spelling, lezen en schrijven). Daarnaast is er een goed anbod voor burgerschapsonderwijs waarvoor we de methode Vreedzaam en Blink Wereld en Blink Lezen gebruken. Ook geven we iedere week les in Engels, Fries, gymnastiek, muziek, verkeer, tekenen en handvaardigheid. Hiervoor staat ongeveer 30% van de totale onderwijstijd ingepland. We besteden onze lestijden effectief en doordacht.
Onze meer- en hoofbegaafde kinderen werken op school met Levelwerk zodat zij de uitdaging krijgen die zij nodig hebben. Ook kunnen zij vanaf groep 5 deelnemen aan de bovenschoolse Talentgroep van ELAN Onderwijsgroep. We werken in alle groepen met het aanleren van belangrijke executieve functies, coöperatieve en activerende werkvormen en verwerken de opdrachten in schriften, werkboeken en (vanaf groep 4 ook) op de iPad.
Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we de methode 'Vreedzaam' waarin kinderen leren hoe ze goed met elkaar én met situaties om kunnen gaan. Onze kinderen zijn burgers die de wereld gaan ontdekken en hierin gaan participeren. Vandaar dat burgerschapsonderwijs een essentieel onderdeel is van ons dagelijks onderwijs. Vreedzaam en Blink Wereld zijn onze methodes waarmee we het burgerschapsonderwijs vorm geven.
Naast de basisvakken en de zaakvakken, organiseren wij allerlei leuke creatieve, sportieve en culturele activiteiten om de talenten van onze leerlingen te etaleren en te ontwikkelen. Zo bereiden we onze leerlingen goede voor op het vervolgonderwijs en de pluriforme samenleving.
Schoolklimaat
Op OBS Lyts Libben leren kinderen in een veilige en positieve leeromgeving waarin zij zich thuis voelen. De principes van ‘Vreedzaam’ met betrekking tot sociale competenties en democratisch burgerschap lopen als een rode draad door onze school. We leren kinderen van groep 1 t/m 8 dat ze verantwoordelijk zijn voor zichzelf en elkaar, dat ze zich sociaal positief gedragen en dat ze mee mogen beslissen over zaken die hen aangaan.
Didactisch handelen
Ons didactisch handelen sluit aan bij de onderwijsbehoeften van de kinderen. Dit betekent dat wij tijdens onze dagelijkse lessen, differentiëren in tijd, aanbod, instructie en verwerking. We zorgen dat de werksfeer taakgericht is, de inrichting van de onderwijstijd effectief is en dat we kinderen cyclisch volgen in hun ontwikkeling en hierop dagelijks anticiperen. We gebruiken uitdagende werkvormen waarbij samenwerken, kritisch- en creatief denken, probleem oplossen, communiceren en zelfregulering centraal staan.
Samenwerking
Ouders en school zijn partners in de opvoeding en het onderwijs aan kinderen. Beide zorgen voor optimale omstandigheden voor het ontwikkelen en het leren voor kinderen. Zo komen kinderen in een veilige en positieve leeromgeving tot een zo hoog mogelijke prestatie waarbij de pedagogische driehoek: kind-ouder-school centraal staat.

